Saturday, October 1, 2011

2nd DaY in hOkKAido - JyoUGaisHiJo and oTAru

kat Hokkaido U odw gi pasar pagi
hari ke-2 kami plan nak gi jyougaishijo n otaru.
Jyougaishijou ni pasar pagi yang jual fresh seafoods and sayur2 hokkaido.
ada juga kedai2 makan yang kebanyakannya serve mknn laut yg mmg segar2..

kitorg plan nk pegi awal pagi nak breakfast skali kat pasar tu..
kalau ikut navi dari hotel ke pasar tu dalam 15min jalan kaki..
so kitorg pn bgn la awal n jalan kaki ikut short cut lalu dalam kawasan Hokkaido U..
Hokkaido U besar gile..ala2 macam U kat Msia plak..

tapi jalan punya jalan tak sampai2 gak
last2 kat 1 jam jalan baru sampai kt pasar tu..
jauh gile navi tipu!!!





Ni salah satu kedai yang ada kat pasar tu
" KITA NO GURUME "
kedai ni ada jual ketam dan pelbagai makanan laut lain ..ada jual souvenir hokkaido..ada jugak kedai makan..
so kitorg breakfast kat kedai ni walaupun dah pukul9 (bajet2 nak dtg bf kul7 tapi sbb sesat (+_+)







yang klakar tym masuk kedai ni makcik kedai tu tye org mne..
bile ckp org msia dia pn cite la yang die penah visit msia..
pastu die jerit 1 kedai bgtau ada 2 org malaysia datang..terfemes sebentar..
kitorang order kaisendon + salmon bakar + ikan hokkei bakar (ala2 ikan kering tapi isi tebal n bsr gile ikan ni)..
sumer sedap sbb fresh!!!!
siap beli ikan salmon pos balik umah
konon2 kt umah pn nak wat ikan bakar mcm kt kedai tu..

kalau g vacation mesti rasa nak makan byk2 kan..
yelah bukan slalu kita datang tempat org kan..
kalau kat tempat sendiri susah nak dapat n kalau ada pn  mahal plak
plus kurang fresh la...
so kitorg memang beli mcm2 wpun biasa2 takde la mkn byk mane..
selalunya saya mkn ciput je yang lain en. hubby la tolong abeskan..

tapi seb baik la ada my premium beautiful (PB)
even sampai Hokkaido saya bawak
mana bole tinggal..
saya kalau mkn banyak mmg cepat gile naik berat badan..
even baru minum air pun tummy dah buncit..
tapi Alhamdulillah sejak pakai PB berat badan menten je..
tak naik tak turun..yang bestnye body is shapping..
so tak kesah sangat la kalau berat tak turun pun..

and saya juga minum lactolite..
saya ni ada penyakit ulser usus..
agak kronik even dah 2 tahun still mkn ubat steroid
so usus memang tak stabil..
kalau stress mula la cirit birit kadang2 sampai kluar darah..
tapi saya suka gile makan pedas..
(slalu kena marah ngan en.hubby sebab masak pedas2..hihi..)

mula2 minum lactolite ni mmg cirit2 risau gak
tapi teruskan jugak
dah sebulan ni baru ok
maybe cirit2 tu sebab dia nak tolong keluarkan toxic dr dalam badan kot
so skrg ni badan pun dah bole sesuaikan dengan lactolite ..
harap2 lactolite dapat bantu usus saya
sebab dah takmo dah mkn ubat steroid tu
yela ubat kuat mcm steroid tu byk side effect..

dat's why my mom pun kalau dengar ada ubat yang elok untuk usus mest rekomenkn
(sbb my dad pun ada penyakit sama gak)

tetiba dah melalut masuk bab lain la plak..
ape2pun nak bagitau yang PB and lactolite banyak membantu saya..
and hope lebih ramai org tau kelebihan PB ni..
yelah orang kata  
mencegah lebih baik dari mengubati!!!

kalau bab usus saya hanya bole mengubati tapi supaya tak kena penyakit2 lain saya berusaha untuk mencegah dengan bantuan PB and lactolite..

so malam ni kita stop di sini dulu.
sok nak cite pasal our trip to Otaru plak!!!

No comments:

Post a Comment